Uroczyste otwarcie części dworca głównego w Wiedniu

09. grudzień 2012 r., ta data z pewnością przejdzie do pamięci wszystkich wiedeńczyków i podróżujących koleją po mieście – nie tylko za sprawą zmiany rozkładu jazdy. Po kilkunastu miesiącach intensywnych prac budowlanych do użytku zostanie oddana część nowo wybudowanego, nieistniejącego dotychczas dworca głównego w Wiedniu – Wien Hauptbahnhof.

Gdy 09. grudnia 2012 r. o godz. 04.56 kolej podmiejska S80 z Wien Hirschstetten do Wien Meidling zatrzyma się na stacji Wien Hauptbahnhof dla całej kolei w Austrii rozpocznie się nowa era. Nowy rozkład jazdy austriackiej kolei narodowej (ÖBB), po raz piewszy w historii uwzględnia Wien Hauptbahnhof w siatce połączeń. Już za kilka dni zatrzymają się tu pierwsze pociągi.

Nowy dworzec kolejowy w Wiedniu wzniesiono na terenie dworca Wien Südbahnhof, który do roku 2010, kiedy to został zrównany z ziemią, był największym dworcem kolejowym w austriackiej stolicy. Dworzec ten był szczególnie dobrze znany Polakom, bowiem tu przez długie lata dojeżdżały i stąd odjeżdżały wszystkie pociągi w kierunku Polski.

Od tego momentu trwały też intensywne prace przy budowie nowego dworca usytuowanego prawie dokładnie na miejscu legendarnego Wien Südbahnhof, a Südtiroler Platz, z wejściem głównym przy Südtiroler Platz. Projekt budowy dworca głównego i infrastruktury kolejowej oraz zagospodarowania terenu wokół o łącznej powierzchni 109 ha to olbrzymie przedsięwzięcie, którego realizację przewidziano na lata 2009-2015.

Już w najbliższy weekend, 09. grudnia 2012 r. wiedeński Hauptbahnhof zostanie częściowo otwarty dla pociągów i pasażerów. Na razie korzystać oni będą mogli z dwóch gotowych peronów, czterech torów. Dostępny też będzie jeden tor tymczasowy. Kolejne trzy perony oraz główna hala dworca ma być gotowa w grudniu przyszłego roku i wtedy też dworzec przejmie ruch pociągów dalekobieżnych. Zakończenie całej inwestycji zaplanowano na grudzień 2015 r.

[nggallery id=3924]

Zdjęcia:
F 21,22,23 © Mario Lang
F zdjęcia z budowy z 23. listopada 2012 © Koalamedia
F 33, 34, 35 © Koalamedia