Przejdź do treści
Główna » Najwyższy drewniany wieżowiec świata – Mjøstårnet

Najwyższy drewniany wieżowiec świata – Mjøstårnet

Norwegia słynie z drewnianej architektury, przede wszystkim za sprawą Wikingów, którzy byli mistrzami kunsztu ciesielskiego. To kraj, w którym przyroda i środowisko wyznaczają styl i sposób budowania zawsze wkomponowany jest w krajobraz. Najczęściej wykorzystywanymi materiałami budowlanymi zarówno wieki temu, jak i obecnie, są drewno i kamień. Przy takim podejściu nie dziwi, że to w Norwegii znajdziemy różne światowe rekordy związane z drewnianą architekturą.

Najwyższy drewniany wieżowiec świata

W grudniu 2018 roku w miejscowości Brumunddal nad brzegiem największego jeziora Norwegii – Mjøsa, stanie najwyższy zbudowany z drewna wieżowiec na świecie. Prace konstrukcyjne są już mocno zaawansowane. Budowla będzie liczyła 18 pięter – łącznie 80 metrów wysokości. Oprócz apartamentów o powierzchni od 67 do 149 m kw. , zaplanowano tu 25-metrowy basen, hotel, biura i siedziby różnych instytucji. Zastosowane drewno pochodzi z lasów w okolicy jeziora Mjøsa. W zamierzeniu autorów projektu, Mjøstårnet ma stać się kolejnym symbolem norweskiej myśli architektonicznej, bez wątpienia też będzie dużą atrakcją turystyczną. Tym bardziej, że zlokalizowany jest 4 godziny jazdy od portu Langesund, tuż przy najważniejszym drogowym szlaku komunikacyjnym Norwegii – drodze E6, łączącej Oslo z północną kraju. A gdyby ktoś chciał kupić apartament w Mjøstårnet – są jeszcze wolne powierzchnie – ceny zaczynają się od 2,69 mln NOK.

Kościoły stavkirke

W średniowiecznej Norwegii powstało najwięcej na świecie drewnianych kościołów stavikirke, czyli tzw. kościołów klepkowych budowanych przez Wikingów. Okazałe i zachwycające kunsztem wykonania budowle powstawały bez użycia gwoździ, miały konstrukcję słupową, a szczególną uwagę przyciąga zapierająca dech w piersiach ornamentyka ze smokami, postaciami ze staronordyckiej mitologii, motywami zwierzęcymi i roślinnymi. W czasach średniowiecza było takich kościołów około 1000, do dzisiaj zachowało się 28.

Miasta z drewna


Historyczną drewnianą zabudowę znajdziemy w wielu norweskich centrach miast jak choćby słynne nabrzeże Bryggen w Bergen, czy skansen Gamle Stavanger. Jednak największą ilością drewnianych budynków liczących blisko 200 lat może pochwalić się Skudeneshavn, norweskie miasteczko żeglarskie leżące w pobliżu Stavanger. Zachowało się tutaj 200 drewnianych, pomalowanych na biało domów pochodzących z lat 50. XIX w.

Najdłuższe drewniane schody świata


W Norwegii nie tylko budynki są blisko natury, prąd i energię elektryczną także czerpie się z natury – głównie elektrowni wodnych. Właśnie wzdłuż rur nieczynnej elektrowni biegnących zboczem góry nad Lysefjordem (tym samym, nad którym rozpościera się słynna skalna półka Preikestolen) ciągną się najdłuższe drewniane schody świata liczące… 4444 stopnie. Schody we Flørli są dostępne tylko od strony fiordu, najlepiej dopłynąć tam promem, po pokonaniu stopni można iść dalej w kierunku innej atrakcji Lysefjordu czyli głazu Kjerag zaklinowanego między dwoma skałami.

Podróż do Norwegii


Wszystkie opisane drewniane atrakcje znajdują się na południu i południowym zachodzie kraju, najwygodniej dostać się tam i zwiedzać te miejsca własnym samochodem. Najszybsza trasa prowadzi przez Niemcy do duńskiego portu Hirtshals skąd codziennie wypływają promy do Stavanger, Bergen i Langesund (Oslo). Ceny rejsów rozpoczynają się od ok. 230 zł (56 €) w jedną stronę za dwie osoby i samochód. Rozkład rejsów dostępny jest na: www.fjordline.com

Fjord Line Polska
Fjord Line jest nowoczesną firmą żeglugową oferującą komfortowe połączenia promowe z Danii do Norwegii. Armator, po odnowieniu tonażu i poszerzeniu oferty o rejsy ze Szwecji do Norwegii z sukcesem umacnia pozycję na rynku. Dwa ekologiczne promy wycieczkowe armatora: MS Stavangerfjord i MS Bergensfjord, które rozpoczęły rejsy w 2013 i 2014 roku, są jednymi z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych w całej Skandynawii. Oba statki codziennie obsługują szlak morski pomiędzy portem Hirtshals w Danii, a regionem Fiordów Norwegii – Bergen i Stavanger oraz pomiędzy Hirtshals, a Langesund położonym dwie godziny od Oslo. Kadłuby promów powstały w Stoczni Gdańsk.

20 czerwca 2014 roku Fjord Line dodał do oferty rejsy z Sandefjord do Strömstad. Od tego czasu całkowicie zmodernizowany statek MS Oslofjord codziennie zapewnia dwie okrężne przeprawy na trasie Szwecja – Norwegia.Dodatkowo, w przedłużonym sezonie letnim, szybkobieżny katamaran HSC Fjord Cat obsługuję ekspresową linię łączącą Hirtshals i norweski Kristiansand.   

Oprócz ruchu pasażerskiego, Fjord Line realizuje zlecenia w zakresie transportu różnego rodzaju pojazdów ciężarowych i towarów, czym zajmują się oddziały cargo na terenie Norwegii i Danii.

Fjord Line został założony w 1993 roku. Armator aktualnie zatrudnia 600 osób na morzu oraz 170 pracowników w biurach w Skandynawii, Niemczech, Holandii i Polsce, gdzie w 2015 otworzył swój oddział. Dodatkowo, w sezonie kwiecień – wrzesień liczba pracowników zwiększa się o 150 osób. Firma jest notowana na giełdzie w Oslo.

DOM MODNY