CERSAIE 2013, czyli co trzeba wiedzieć o płytkach ceramicznych

23 – 27 września w Bolonii odbyła się kolejna edycja Międzynarodowych Targów CERSAIE – najważniejszego i najbardziej prestiżowego wydarzenia w branży płytek ceramicznych. Czołowi producenci z całego świata prezentowali swoje nowości i konfrontowali je z oczekiwaniami klientów. Z tych kilku jesiennych dni we Włoszech wyłania się obraz trendów, które w najbliższym czasie zawładną wyobraźnią projektantów i dokonają redefinicji naszych łazienek. Polskę reprezentowała m.in. Grupa Tubądzin, przykuwając uwagę oryginalnymi projektami i stoiskiem.

Więcej, piękniej, lepiej

Bolonia jest dla branży tym, czym Genewa dla motoryzacji. To miejsce, w którym ujawniają się najnowsze trendy i kierunki w produkcji ceramiki: oprócz kojarzonego z Włochami wzornictwa, ważnym tematem targów są również rozwiązania technologiczne i materiałowe. Wystawiające się na CERSAIE firmy prześcigają się w kreatywności, starając się zainteresować zwiedzających nowościami oraz oprawą stoisk, które pełnią rolę ich wizytówek. Tegoroczne targi to przede wszystkim odważne barwy, geometryczne dekory oraz innowacyjne faktury oraz formaty.

Na zaprojektowanym w nowoczesnym stylu stoisku Tubądzin uwagę przykuwał przede wszystkim zupełnie nowy, modułowy format 90, będący dla projektantów świetnym narzędziem przy tworzeniu wyjątkowych aranżacji. „Dziewiećdziesiątki” były prezentowane w trzech szerokościach: 148 mm, 223 mm i 448 mm. Pod względem wzornictwa królowały motywy drewna, kamienia i betonu. Widoczne były także inspiracje shabby chic – trendem, który umiejętnie łączy rzeczy stare z nowymi. Dużym zainteresowaniem cieszyły się kolekcje zaprojektowane przez Macieja Zienia, czerpiące ze stylistyki słynnych miast: Paryża, Tokio, Londynu, Barcelony, Monaco i Berlina.

W tyglu designu

Na CERSAIE 2013 widać, jak bardzo świat szeroko pojętego designu tworzy system naczyń połączonych. –Sposób myślenia o ceramice zmienia się bardzo szybko. Różne dziedziny designu coraz mocniej się przeplatają, wzajemnie na siebie oddziałując. Rośnie znaczenie współpracy z przedstawicielami branż, które jeszcze do niedawna nie kojarzyły się z łazienką. Dobrym przykładem jest nasza współpraca z Maciejem Zieniem, projektantem mody. Takie pomysły są jak haust świeżego powietrza, umożliwiający stworzenie oferty innej niż wszystkie – opowiada Andrzej Ramel, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Grupy Tubądzin.

Na osobny komentarz zasługuje samo stoisko polskiego producenta, wyróżniające się nie tylko projektem, ale i awangardową oprawą. Klasyczne prezentacje zastąpiono pokazami video mappingu, które zsynchronizowano z dopełniającą narrację choreografią. Efekt? Kiedy tylko gasły światła zapowiadając kolejne show, w okolicy dało się słyszeć szmer szybkich kroków, a stoisko gromadziło imponującą widownię. Na miejscu można było spotkać również Macieja Zienia oraz laureatów konkursu dla architektów, organizowanego w ramach Tubądzin Design Days.

Nadchodzące miesiące zdecydują, które z prezentowanych na CERSAIE rozwiązań przeniosą się wprost do wnętrz naszych domów. Nadchodzi czas dyskusji, prognoz i uważnego śledzenia rynku: z całą pewnością wszyscy obecni na targach w Bolonii mają w tej dziedzinie sporą przewagę nad swoimi rozmówcami.